Archiwalna strona !!! Przejdź na aktualną (kliknij tutaj)
Euroregion Tatry - Załącznik nr 2
Euroregion Tatry / Aktualności / Archiwum 2002 / Sprawozdanie z Posiedzenia Rady Związku Euroregion Tatry / Załącznik nr 2
 
Centrum Informacji Europejskiej

Niniejsza strona została opracowana i udostępniona dzięki finansowemu wsparciu Unii Europejskiej

 

 

Euroregion TATRY

Załącznik nr 2

Nowy Targ 20.03.2002 r.

 

Pan Zenon Kosiniak-Kamysz
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych
i Administracji

ET/B/51/2002

Szanowny Panie Ministrze,

w dniu 31 stycznia 2002 roku odbył się VIII Kongres Związku Euroregion "Tatry" (polska część Euroregionu) w Ludźmierzu, a następnie dnia 15 lutego 2002 roku VIII Transgraniczny Kongres Związku Euroregion "Tatry" (polska i słowacka część Euroregionu) w Liptowskim Mikulaszu.

Przedmiotem obrad jednego i drugiego Kongresu była m.in. sprawa dotycząca polsko-słowackiego międzynarodowego przejścia granicznego Niedzica - Łysa n.Dunajcem. (Uchwały w załączeniu).

Przejście to spełnia bardzo ważną rolę dla rozwoju transgranicznego ruchu turystycznego w rejonie Pienin i Tatr. Tradycyjnie przez to przejście przejeżdżają dziesiątki samochodów osobowych obywateli słowackich podróżujących w celach zakupów w Polsce głównie w Nowym Targu. Poważnym mankamentem głównie po stronie polskiej jest sieć drogowa prowadząca do przejścia granicznego, droga powiatowa nr 25408 Dębno-Niedzica-granica państwa o długości 15,8 km. Również odpowiednia infrastruktura tego przejścia pozostawia wiele do życzenia. Mamy pełną świadomość, że poprawa w tym zakresie wymaga wielkich nakładów inwestycyjnych tak po jednej jak i po drugiej stronie granicy. Nie oczekujemy zatem rychłych radykalnych rozwiązań w tej sprawie. Sądzimy natomiast, że droga do międzynarodowego przejścia granicznego w regionie o wybitnych walorach turystycznych, którą w sezonie przejeżdża tysiące turystów nie tylko z Polski i Słowacji ale z całej Europy, powinna mieć standard co najmniej drogi wojewódzkiej. Zdecydowanie popieramy wniosek Starostwa powiatowego w Nowym Targu o przekwalifikowanie tej drogi z drogi powiatowej na wojewódzką.

Niemniej ważne zagadnienie dla społeczności pogranicza polsko-słowackiego, które nie wymaga wielkich nakładów finansowych to dopuszczenie małego ruchu towarowego (do 3,5 tony ładowności) na tym przejściu. Z takimi postulatami występują od kilku lat drobni przedsiębiorcy i handlowcy z regionu Spisza. Dopuszczenie małego ruchu towarowego nie wpłynęłoby niekorzystnie na ochronę środowiska, a w znakomity sposób ułatwiłoby i zdynamizowało współpracę gospodarczą w Euroregionie "Tatry".

Z poważaniem

 

Strona Główna ] [ Aktualności ] [ EWT ] [ Partnerstwo w projektach ] [ Strategia ] [ Publikacje ] [ Geografia ] [ Informacje Ogólne ] [ Gospodarka ] [ Konferencje ] [ Organizacja ] [ Przedsięwzięcia ] [ Turystyka ] [ STREFA SCHENGEN ] [ Uczestnicy ] [ Kontakt ] [ Linki ]

© Wszelkie prawa zastrzeżone Webmaster: