W latach 1992 - 1993 przedstawiciele samorządów lokalnych
województwa nowosądeckiego skupieni w tamtejszym Sejmiku opracowali i
zatwierdzili na sesji w Nowym Sączu dokument nazwany później "Memoriałem
Górskim".
Był to rodzaj apelu do centralnych władz ustawodawczych i wykonawczych RP, w
którym uzasadniano konieczność sformułowania zasad prowadzenia specjalnej
polityki regionalnej, uwzględniającej specyfikę regionów górskich .
"Memoriał Górski", po pewnych uzupełnieniach został oficjalnie
przyjęty i podpisany przez wojewodów i marszałków sejmików z 6 województw
górskich Polski południowej we wrześniu 1993 roku, w Bielsku-Białej.
Opublikowany dokument przekazano następnie Prezydentowi, Premierowi, wszystkim
posłom, senatorom, ministrom i innym członkom najwyższych władz w III
Rzeczypospolitej.
Pół roku później dotarła do nas wiadomość o
przygotowywaniu przez Radę Europy projektu Europejskiej Karty Regionów Górskich,
dokumentu będącego właśnie takim zbiorem zasad dotyczących "polityki górskiej"
w krajach członkowskich. Braliśmy udział w procesie konsultacyjnym
przeprowadzanym przez Kongres Władz Lokalnych i Regionalnych Rady Europy, również
w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. M.in. przedstawiciele administracji rządowej
i samorządowej z 9 województw w całości lub w części górskich poparli ten
projekt podpisując w czerwcu 1994 r w Nowym Sączu "Rezolucję Górską".
Niektórzy z nas uczestniczyli we wrześniu 1994 r. w 3 Europejskiej Konferencji
Regionów Górskich w Chamonix we Francji, na której projekt Karty został
przyjęty i skierowany do procesu ratyfikacyjnego w Parlamencie Europejskim.
Proces ten nie został do dzisiaj zakończony, ale po zmodyfikowaniu Karty do
rangi międzynarodowej Konwencji Górskiej zbliża się obecnie do końca.
Przygotowywanie Polski do wejścia do Unii Europejskiej nie będzie
mogło obejść się bez przyjęcia i umocowania w ustawodawstwie wewnętrznym
także tej szczegółowej regulacji zasad polityki regionalnej w odniesieniu do
tak specyficznych regionów jak obszary górskie polskich Karpat i Sudetów.
"Polityka górska", której cele i zasady w pewnych ramach ogólnych
ukazuje w/w Karta czy też Konwencja europejska - musi mieć swojego promotora,
zarówno na szczeblu największych jednostek przyszłego podziału
terytorialnego, jak też na szczeblu centralnym. Chociaż opracowywanie
strategii polityki regionalnej znajdzie się zapewne w kompetencjach
administracji samorządowej szczebla wojewódzkiego, jako tzw. polityka
intraregionalna, to jednak na szczeblu centralnym musi być kompetentnie
koordynowana polityka interregionalna. Prowadzenie specyficznej "polityki górskiej"
w skali całej Polski powinno zatem mieć wsparcie w specjalistycznych placówkach
czy instytutach przygotowujących odpowiednie raporty, projekty, programy,
opinie oraz ekspertyzy - odrębnie dla samorządowych władz wojewódzkich kilku
nowych, dużych województw południowych, których obszary w znacznej części
zajmować będą góry, odrębnie zaś dla władz centralnych - ustawodawczej i
wykonawczej. W stolicach tych województw odpowiednie zaplecze instytucjonalne i
kadrowe oczywiście istnieje, może też być właściwie wykorzystywane do
rozmaitych opracowań pomocniczych polityki intraregionalnej, w tym
"polityki górskiej".
"Polityka górska" nie powinna jednak być kreowana wyłącznie poza górami.
Dla formułowania zarówno interregionalnej, jak też intraregionalnej polityki
górskiej, odpowiednie zaplecze pomocnicze powinno znajdować się poza Warszawą,
Krakowem, Rzeszowem, Katowicami czy Wrocławiem. Wydaje się, że właściwym
rozwiązaniem byłoby stworzenie dwóch ośrodków pomocniczych, odrębnego dla
Karpat polskich, w dogodnie, bo centralnie w stosunku do nich położonym Nowym
Sączu, odrębnego dla Sudetów - w Wałbrzychu lub w Jeleniej Górze. Bazą
kadrową i lokalową dla takich ośrodków mogłyby się stać różne, istniejące
tam aktualnie placówki zajmujące się m.in. planowaniem regionalnym, już
dzisiaj przygotowane do podjęcia tego rodzaju zadań studialno-projektowych. Po
reorganizacji terytorialno-administracyjnej Polski i utworzeniu małej ilości
dużych, samorządowo-rządowych województw należy mieć na uwadze fakt, że
regiony górskie ciągną się długim, wąskim pasem wzdłuż całej południowej
granicy Państwa, zajmując znaczne części kilku z nich.
Problem dotyczy szczególnie Karpat polskich, które znajdą się na obszarze 3
województw o zróżnicowanym geograficznie i gospodarczo charakterze. Główne
elementy "polityki górskiej", zwłaszcza interregionalnej muszą być
spójne dla wszystkich obszarów górskich. Dlatego projekty i programy w
zakresie "polityki górskiej" powinny powstawać przede wszystkim w
miejscowości górskiej. Ważny element polityki społecznej - zaufanie
lokalnych społeczności gmin i powiatów stricte górskich skoncentrowałoby się
w potencjale intelektualnym takiego ośrodka - gdyby właśnie tam powstawała
"polityka górska".
Propozycja powołania czegoś w rodzaju "międzywojewódzkiego
euroośrodka informacyjno-projektowego polityki górskiej" dla obszaru
Karpat właśnie w Nowym Sączu opiera się na wykorzystaniu miejscowej kadry
fachowców bardzo dobrze merytorycznie przygotowanych w tym zakresie zagadnień,
m.in. pracowników Wojewódzkiego Biura Planowania Przestrzennego. Dzięki ich
współpracy powstawał "Memoriał Górski" i szereg innych opracowań
studialnych oraz programowych dotyczących planowania przestrzennego,
regionalnego, a także strategii rozwoju terenów górskich, zajmujących w całości
obszar istniejącego dotychczas województwa nowosądeckiego. Likwidacja tego
województwa nie może oznaczać "rozpuszczenia" zespołu świetnych
fachowców tej placówki oraz przejęcia zadań związanych z polityką górską
- przez silniejsze ośrodki stołeczne nowych, dużych województw w południowo-wschodniej
Polsce. Zatrudnienie w proponowanym ośrodku, który mógłby być np. filią
Centrum Badań Strategicznych znaleźliby również fachowcy z likwidowanych
organów administracji, w tym z Urzędu Wojewódzkiego.
Nowy Sącz ze swoim potencjałem kadrowym oraz położeniem geograficznym - do
roli "karpackiego centrum polityki górskiej" nadaje się bardzo
dobrze - i to trzeba koniecznie wykorzystać, zgodnie z zasadą subsydiarności
władzy.
mgr inż. arch. Wojciech Śliwiński
b. przewodniczący Sejmiku Samorządowego
Województwa Nowosądeckiego, w kadencji 1990-1994.
W krajach Unii Europejskiej obowiązuje zasada prowadzenia zróżnicowanej
polityki regionalnej, dostosowanej do potrzeb mieszkańców poszczególnych
regionów geograficznych i możliwości wykorzystania ich zasobów własnych.
Wyjątkowa i różnorodna specyfika obszarów górskich, które w krajach
europejskich zaliczane są do terenów zapóźnionych w rozwoju społeczno-gospodarczym,
naturalne ograniczenia wynikające z ich klimatu oraz ukształtowania pionowego
- została dawno zauważona i jest widoczna w działaniach władz państwowych.
Ustanowiono odpowiednie podstawy legislacyjne, oparte o ideę solidarności
narodowej oraz akceptację konieczności uwzględniania różnic
geograficzno-przyrodniczych.
We Francji od 1985 r funkcjonuje specjalna ustawa o ochronie
i rozwoju regionów górskich, których kraj ten posiada na swoim terytorium
znacznie więcej niż Polska. Ustawa ta precyzuje cele i zasady specjalnej
polityki regionalnej, nazywanej "polityką górską". Zobowiązuje ona
wszystkie władze rządowe i samorządowe do działań kształtujących zrównoważony
rozwój własny w taki sposób, aby ustanowiony został właściwy parytet pomiędzy
dochodami i warunkami życia w górach w porównaniu z innymi regionami kraju.
Tak rozumiana "polityka górska", wychodząc z poszanowania tożsamości
kulturowej każdego regionu górskiego opiera się o optymalne wykorzystanie możliwości
lokalnych, nadając możliwie szerokie uprawnienia wybieralnym organom samorządu
terytorialnego. Niezależnie od tego francuska ustawa powołuje specjalne
instytucje opiniodawcze o szerokich uprawnieniach: Krajową Radę - na szczeblu
centralnym oraz jej mniejsze, niezależne odpowiedniki - Komitety, w każdym
masywie górskim. Działania tych instytucji na rzecz rozwoju, zagospodarowania
i ochrony obszarów górskich mają charakter interwencyjny oparty na możliwości
korzystania ze specjalnych, państwowych funduszy pomocowych.
W treści tej ustawy zawarte zostały liczne nowelizacje
wielu innych aktów prawnych, dostosowujące ich szczegółowe zapisy do
specyfiki obszarów górskich. Najwięcej zmian ustawa wprowadza do francuskiego
"Kodeksu rolnego", który dotyczy problemów rolnictwa w całej
Republice Francuskiej, a właściwie nie ma swojego odpowiednika w prawie
polskim. Specyfika górskiej gospodarki rolnej, pasterskiej i leśnej oraz ich
wysoka ranga w działalności mieszkańców poszczególnych stref górskich
przewija się w wielu artykułach części ustawy dotyczącej rozwoju
gospodarczego i społecznego na obszarach górskich. Jednym z przykładów w tym
względzie jest ustawowa delegacja dla rządu do wydania rozporządzenia w
sprawie warunków wprowadzenia systemu ujednolicenia cen sprzedaży paliw w różnych
regionach górskich, zakładającego możliwość ograniczenia zawartego w nich
podatku od środków transportowych dla kupujących te paliwa rolników.
Ważny rozdział francuskiej ustawy tworzą przepisy dotyczące
organizacji i popierania działalności turystycznej w górach. Regulują one
np. problem obciążania służebnościami na rzecz gminy części majątku
prywatnego, dla prawidłowej organizacji przestrzennej wyciągów i zjazdowych
tras narciarskich.
Można stwierdzić, że omawiany akt prawny Republiki Francuskiej jest dobrym
przykładem legislacyjnego regulowania wielu specyficznych i bardzo różnorodnych
problemów występujących tylko na obszarach górskich, co dobrze służy ich
mieszkańcom, nie powodując zarazem uprzywilejowań, które np. mogłyby być
kwestionowane przez mieszkańców niektórych regionów nizinnych,
Prawodawstwo dotyczące specyfiki górskiej istnieje od dawna
również w innych krajach europejskich, w których góry stanowią bardzo zróżnicowany
procent ich terytorium. Powstały liczne lokalne oraz regionalne organizacje i
stowarzyszenia, głównie pozarządowe, zakłady i instytucje tak publiczne, jak
też prywatne, prowadzące działalność na rzecz wspomagania mieszkańców gór
w ich trudnej walce o lepsze warunki życia. Jedną z największych jest międzynarodowy
związek deputowanych wybieralnych w regionach górskich do władz samorządowych
i rządowych różnych szczebli (AEM).
Organizacje te zmusiły organy Parlamentu Europejskiego do
podjęcia kroków na rzecz stworzenia ponadnarodowych regulacji prawnych w
zakresie celów i zasad prowadzenia specyficznej polityki górskiej w krajach członkowskich
Unii Europejskiej. W efekcie, pod auspicjami Kongresu Władz Lokalnych
Regionalnych Europy przygotowany został kilka lat temu projekt Europejskiej
Karty Regionów Górskich. Na wzór innych tego typu porozumień międzynarodowych
miała ona stanowić rodzaj zbioru najważniejszych reguł odnoszących się do
sposobów tworzenia i realizowania specyficznej polityki regionalnej na
obszarach określanych mianem górskich. Projekt Karty zaakceptowany przez
uczestników III Europejskiej Konferencji Regionów Górskich w Chamonix we
Francji, w 1994 r - został skierowany do procesu ratyfikacyjnego w Parlamencie
Europejskim w Strasbourgu. Proces taki trwa bardzo długo, w jego trakcie pojawiła
się nowa inicjatywa, wysunięta w 1997 r. przez Komitet Ministrów Rady Europy.
Polega ona na przekształceniu projektu Karty w projekt Konwencji, a więc umowy
międzynarodowej. Nadałoby to problemom rozwoju i ochrony licznych europejskich
obszarów geograficznych uznawanych jako górskie - jeszcze wyższą rangę.
Potrzeba stworzenia specjalnego instrumentu prawnego umożliwiającego stabilny
i zrównoważony rozwój regionów górskich została zatem zaakceptowana przez
najwyższe gremium władz wykonawczych Unii Europejskiej.
W projekcie tym regiony górskie zostały zdefiniowane jako
obszary, których charakterystyczne cechy środowiskowe, takie jak wysokość,
nachylenie terenu oraz klimat - stwarzają specyficzne warunki życia. Każdemu
Państwu przystępującemu do konwencji przysługiwać będzie przy tym prawo
wskazania swoich terytoriów, które - w uzgodnieniu z mieszkańcami -
zakwalifikuje jako regiony górskie, objęte oddziaływaniem uregulowań
zawartych w umowie.
Karta czy też Konwencja górska precyzuje zasady i cele
polityki górskiej, jako specyficznej polityki ukształtowanej zgodnie z
zasadami najbardziej stabilnego rozwoju, obejmującej pełen zakres problemów
ekonomicznych, społecznych, kulturalnych oraz środowiskowych, zarazem
zapewniającej równoważenie warunków życia pomiędzy społecznościami górskimi,
a społecznościami regionów korzystniejszych do zamieszkiwania, z należnym
szacunkiem dla ich różnorodności. Za generalną linię tej polityki projekt
uznaje prowadzenie długofalowej polityki w zakresie planowania regionalnego i
przestrzennego, które powinno łączyć w sobie działania wspomagające rozwój
gospodarczy, sprzyjające kulturalnym i socjalnym interesom miejscowych społeczności
oraz chroniące i kształtujące środowisko. Projekt wskazuje zarazem na
konieczność skoordynowania i zwiększenia efektywności różnych polityk branżowych
wcześniej wprowadzonych w życie.
Za główne cele tak określonej polityki górskiej projekt
uznaje m.in. następujące:
- należyte rozpoznawanie i uwzględnianie jednostek geograficznych
tworzonych przez każdy obszar górski, w celu zapobieżenia istniejącym i
przyszłym podziałom administracyjnym, utrudniającym prowadzenie polityki
górskiej;
- poszukiwanie możliwości zaprowadzania i utrzymywania równowagi pomiędzy
działalnością ludzką, zwłaszcza gospodarczą - a wymogami
ekologicznymi;
- ochronę gruntów rolniczych i pasterskich oraz podtrzymywanie i
modernizowanie w zakresie podstawowym istniejących działalności
rolniczych, poprzez specjalne podejście do rolnictwa górskiego;
- zakładanie lub modernizowanie infrastruktury i usług publicznych, niezbędnych
dla zapewnienia odpowiedniej jakości życia i rozwoju regionów górskich;
- wprowadzanie i ulepszanie lokalnych usług publicznych;
- ochronę gruntów rolniczych i pasterskich oraz podtrzymywanie i
modernizowanie w zakresie podstawowym istniejących działalności
rolniczych, poprzez specjalne podejście do rolnictwa górskiego;
- rozwijanie endogennych (wewnętrznych) zasobów energetycznych;
- ochranianie tożsamości oraz szerzenie wartości kulturowych
specyficznych dla gór;
- ochranianie historycznej działalności przemysłowej i rzemieślniczej
oraz zakładanie przemysłu bazującego na nowych, nieuciążliwych dla środowiska
technologiach;
- rozwijanie sektora usługowego, a szczególnie turystyki oraz tworzenie
podstaw edukacyjnych dla wielozawodowości mieszkańców gór;
W kierunkach i sposobach prowadzenia polityki górskiej
projekt wyróżnia takie branże jak:
- planowanie regionalne i przestrzenne,
- rolnictwo
- leśnictwo
- przemysł i rzemiosła
- zwiększanie zatrudnienia
- mieszkalnictwo
- turystyka
- infrastruktura, transport i usługi publiczne
- zaopatrzenie w energię
- oświata i podnoszenie świadomości
- środowisko naturalne
- kultura
- współpraca naukowa i techniczna
Projekt Karty wyróżnia także specyficzne instrumenty
polityki finansowej, zapewniającej pomoc materialną i organizacyjną Państwa
na rzecz regionów górskich wymagających takich zewnętrznych ingerencji.
Przyjęcie i ratyfikowanie tak skonstruowanej umowy międzynarodowej w ramach
krajów Unii Europejskiej w zakresie problemów górskich stworzy ramy dla
skutecznych działań na rzecz zarówno polepszania warunków życia mieszkańców
tych regionów, jak również zachowania i pielęgnowania specyficznych wartości
przyrodniczych i kulturowych, posiadających wielorakie znaczenie dla mieszkańców
innych regionów.
Natomiast ratyfikowanie ustanowionej konwencji przez władze Rzeczypospolitej
Polskiej nawet jeszcze przed uzyskaniem pełnoprawnego członkostwa w Unii
Europejskiej byłoby niezwykle doniosłym krokiem w kierunku tworzenia podstaw
solidarności międzynarodowej mieszkańców gór, ale przede wszystkim
narodowej solidarności Polaków zamieszkujących geograficznie różne obszary,
zróżnicowane kulturowo i gospodarczo i właśnie przez to w specyficzny sposób
bogate.
mgr inż. arch. Wojciech Śliwiński
b. przewodniczący Sejmiku Samorządowego
Województwa Nowosądeckiego, w kadencji 1990-1994.
- Ustawa powinna nosić nazwę " Ustawa o rozwoju i ochronie regionów
górskich w Rzeczypospolitej Polskiej";
- Ustawa powinna mieć charakter z jednej strony wskaźnikowy, tak aby
stworzyć ramy dla powstającego i nowelizowanego wciąż ustawodawstwa w różnych
dziedzinach, z drugiej strony może doprecyzowywać szczegóły tam, gdzie
istniejące rozwiązania legislacyjne w Polsce noszą znamiona trwałości,
przystosowania do gospodarki rynkowej, reguł funkcjonowania demokratycznego
państwa prawa, a także do rozwiązań w krajach Unii Europejskiej;
- Bazą ogólną dla konstrukcji polskiej "ustawy górskiej"
powinny stać się ramy określone w projekcie "Europejskiej Karty
Regionów Górskich", przechodzącej aktualnie proces ratyfikacyjny w
Parlamencie Europejskim i stanowiącej kompendium celów i zasad prowadzenia
specyficznej polityki regionalnej na obszarach górskich, zaaprobowane przez
większość przedstawicieli tych obszarów na terytorium Unii;
- Ustawa powinna precyzować szczegółowo zasady delimitacji regionów górskich,
w sposób dostosowany do warunków polskich. Do regionów takich muszą być
zaliczane w całości tereny przyszłych powiatów z przewagą miejscowości
o ustalonych cechach górskich i górzystych, mogłyby być również
zaliczane pojedyncze gminy o takich cechach, położone na obszarze powiatów
przylegających. Wskazane byłoby przyjęcie takich kryteriów
delimitacyjnych, które nie odbiegałyby od ustalonych w tzw. "Uchwale
górskiej" z lat 80-tych, z uwagi na jej popularność wśród mieszkańców
ziem górskich;
- Ustawa powinna określać konieczność powołania specjalnych, stałych
oraz odpowiednio umocowanych organów opiniodawczo-konsultacyjnych i
kontrolnych, w zakresie polityki górskiej, zarówno na szczeblu centralnym,
jak też dla poszczególnych masywów górskich w Polsce, organów złożonych
z szerokiego spektrum specjalistów i reprezentantów wybieralnych, związanych
z górami;
- Ustawa powinna zawierać gwarancje finansowego zabezpieczenia dla
prowadzenia polityki górskiej zarówno interregionalnej jak też
intraregionalnej, szczególnie poprzez ustanowienie odpowiednich funduszy
interwencyjnych dla wspierania różnych działań na rzecz gór;
- Ustawa powinna zawierać możliwie jak najmniej odniesień dla dalszych
działań legislacyjnych organów centralnych władzy wykonawczej, natomiast
może zawierać odniesienia dla tworzenia szczegółów prawa lokalnego, na
różnych poziomach władz samorządu terytorialnego;
mgr inż. arch. Wojciech Śliwiński
b. przewodniczący Sejmiku Samorządowego
Województwa Nowosądeckiego, w kadencji 1990-1994.
|