AGROTURYSTYKA
Definicje:
TURYSTYKA
WIEJSKA – obejmuje te formy turystyki, które odbywają się w środowisku
wiejskim z wykorzystaniem tradycyjnych walorów przyrodniczych i kulturowych.
AGROTURYSTYKA – obejmuje te formy turystyki wiejskiej, które bazują
na funkcjonującym gospodarstwie rolnym i atrakcjach związanych z gospodarstwem.
1.
Uzasadnienie wyboru rozwoju turystyki wiejskiej w tym agroturystyki
w regionie Karpat:
-
agroturystyka i turystyka wiejska sprawdziły się w warunkach
Polski jako dodatkowe i alternatywne źródło dochodu dla ludności wiejskiej
-
w rejonie objętym projektem jest ok. 80% gospodarstw małoobszarowych
(1-5 ha)
-
występują tu nadwyżki siły roboczej (bezrobocie jawne i
ukryte) oraz brak perspektyw pracy dla młodzieży
-
rejon ma unikalne walory przyrodnicze i kulturowe
-
zwiększa się ilość turystów szukających wypoczynku na wsi
-
wzrasta potrzeba aktywności , gromadzenia przeżyć i kontaktów
z innymi ludźmi
-
wzrasta świadomość społeczeństwa w zakresie profilaktyki chorób
cywilizacyjnych (poszukiwanie kontaktu z przyrodą i wzrost rangi żywności
produkowanej metodami ekologicznymi)
2. Cel programu:
Cele główne Programu:
-
powstanie nowych miejsc pracy w otoczeniu rolnictwa
poprzez rozwój turystyki wiejskiej, agroturystyki i rolnictwa
ekologicznego (turystyka wywołuje potrzebę świadczenia usług
komplementarnych: gastronomia, pamiątki regionalne, wypożyczalnie sprzętu
sportowego, usługi transportowe itp.).
-
zapobieganie wyludnieniu obszarów o trudnych dla rolnictwa
warunkach produkcji (dochód rolniczy w terenach górskich jest od 30 do 50% niższy
niż na terenach nizinnych).
Cele
szczegółowe:
-
zachowanie i poprawa stanu środowiska naturalnego
-
poprawa jakości życia ludności wiejskiej
-
umiejętność organizacji lokalnych grup wsparcia dla realizacji
wspólnych celów
-
zdobycie wiedzy w zakresie prowadzenia usług turystycznych,
wypracowania ciekawej i konkurencyjnej oferty oraz działań marketingowych
-
budowa infrastruktury wiejskiej
-
wzrost estetyki wsi
3.
Sposób realizacji programu:
-
wszechstronna edukacja w zakresie:
-
przygotowania rolników - kwaterodawców do profesjonalnego
świadczenia usług turystycznych
-
estetyki zagród
-
rozwoju umiejętności interpersonalnych
-
wzrostu świadomości dzieci i młodzieży na temat
ich roli w zachowaniu i poprawie stanu środowiska naturalnego
-
poznania dziedzictwa kulturowego swojego rejonu i wykorzystania
tej wiedzy w ofercie turystycznej
-
znajomości informatyki i języków obcych
-
udoskonalania produktu turystycznego
-
tworzenia produktów markowych
-
marketingu i dobrych programów promocyjnych
-
umiejętności pracy w grupie i podjęcia działań wspólnych
-
zastosowania technik aktywizujących (zajęcia warsztatowe)
-
edukacji “na przykładzie” (wyjazdy szkoleniowe
krajowe i zagraniczne)
-
budowa strategii działania w oparciu o pomysły i potrzeby lokalnego społeczeństwa
-
organizacja lokalnych grup wsparcia dla realizacji projektu i jego
elementów składowych
-
pozyskiwanie wolontariuszy do prac edukacyjnych i działań na rzecz
rozwoju lokalnego
-
przeprowadzenie kategoryzacji wiejskiej bazy noclegowej
-
poprawa estetyki zagród, obiektów użyteczności publicznej, całych
wsi
-
dobre oznakowanie turystyczne wsi, obiektów wiejskiej bazy noclegowej,
zabytków, szlaków turystycznych, ścieżek rowerowych itp.
-
organizacja informacji turystycznej
-
pomoc władz lokalnych i władz wyższego szczebla w zakresie budowy
infrastruktury wiejskiej (drogi, oczyszczalnie, wysypiska, kanalizacja,
parkingi)
-
zakładanie stowarzyszeń agroturystycznych i ich jednostek terenowych
podjęcie działań wspólnych przez rolników i innych mieszkańców wsi celem
przygotowania oferty turystycznej
-
budowa obiektów sportowych, placów zabaw dla dzieci, ścieżek
dydaktycznych itp.
-
zwiększenie ilości gospodarstw produkujących metodami ekologicznymi i świadczących
usługi turystyczne
-
rozwój turystyki aktywnej (jazda konna, ścieżki rowerowe, sporty
wodne, szkoły przetrwania)
-
rozwój miejscowego rzemiosła poprzez promocję własnych
produktów (wystawy, giełdy, jarmarki, uroczystości okazjonalne) oraz
umieszczenie w ofercie turystycznej
-
promocyjna akcja w mediach dotycząca walorów wypoczynku na wsi oraz
korzyści z odżywiania się żywnością produkowaną metodami ekologicznymi
-
sprawna komunikacja lokalna
-
promocja postawy: “Mała
Ojczyzna - moje miejsce życia i pracy z wyboru”.
Opracowała:
mgr inż. Alicja Marczak
|