Archiwalna strona !!! Przejdź na aktualną (kliknij tutaj)
Euroregion Tatry - Memoriał Karpacki - Rozdział III
Euroregion Tatry / Konferencje / Memoriał Karpacki / Rozdział III
 
Centrum Informacji Europejskiej

Niniejsza strona została opracowana i udostępniona dzięki finansowemu wsparciu Unii Europejskiej

 

 

Euroregion TATRY

Memoriał Karpacki - Rozdział III

 AGROTURYSTYKA

 

Definicje:

 

TURYSTYKA WIEJSKA – obejmuje te formy turystyki, które odbywają się w środowisku wiejskim z wykorzystaniem tradycyjnych walorów przyrodniczych i kulturowych.

AGROTURYSTYKAobejmuje te formy turystyki wiejskiej, które bazują na funkcjonującym gospodarstwie rolnym i atrakcjach związanych z gospodarstwem.

 

1.  Uzasadnienie wyboru rozwoju turystyki wiejskiej w tym agroturystyki w regionie Karpat:

  •   agroturystyka i turystyka wiejska sprawdziły się w warunkach Polski jako dodatkowe i alternatywne źródło dochodu dla ludności wiejskiej

  • w rejonie objętym projektem jest ok. 80% gospodarstw małoobszarowych (1-5 ha)

  • występują tu nadwyżki siły roboczej (bezrobocie jawne i ukryte) oraz brak perspektyw pracy dla młodzieży

  • rejon ma unikalne walory przyrodnicze i kulturowe

  • zwiększa się ilość turystów szukających wypoczynku na wsi

  • wzrasta potrzeba aktywności , gromadzenia przeżyć i kontaktów z innymi ludźmi

  • wzrasta świadomość społeczeństwa w zakresie profilaktyki chorób cywilizacyjnych (poszukiwanie kontaktu z przyrodą i wzrost rangi żywności produkowanej metodami ekologicznymi)

2.  Cel programu:

Cele główne Programu:

  • powstanie nowych miejsc pracy w otoczeniu rolnictwa  poprzez rozwój turystyki wiejskiej, agroturystyki i rolnictwa ekologicznego  (turystyka wywołuje potrzebę świadczenia usług komplementarnych: gastronomia, pamiątki regionalne, wypożyczalnie sprzętu sportowego, usługi transportowe itp.).

  • zapobieganie wyludnieniu obszarów o trudnych dla rolnictwa warunkach produkcji (dochód rolniczy w terenach górskich jest od 30 do 50% niższy niż na terenach nizinnych).

Cele szczegółowe:

  •   zachowanie i poprawa stanu środowiska naturalnego

  • poprawa jakości życia ludności wiejskiej

  • umiejętność organizacji lokalnych grup wsparcia dla realizacji wspólnych celów

  • zdobycie wiedzy w zakresie prowadzenia usług turystycznych, wypracowania ciekawej i konkurencyjnej oferty oraz działań marketingowych

  • budowa infrastruktury wiejskiej

  • wzrost estetyki wsi

3.  Sposób realizacji programu:

  1. wszechstronna edukacja w zakresie:

    • przygotowania rolników - kwaterodawców do profesjonalnego  świadczenia usług turystycznych

    • estetyki zagród

    • rozwoju umiejętności interpersonalnych

    • wzrostu świadomości dzieci i młodzieży na temat  ich roli w zachowaniu i poprawie stanu środowiska naturalnego

    • poznania dziedzictwa kulturowego swojego rejonu i wykorzystania tej wiedzy w ofercie turystycznej

    • znajomości informatyki i języków obcych

    • udoskonalania produktu turystycznego

    • tworzenia produktów markowych

    • marketingu i dobrych programów promocyjnych

    • umiejętności pracy w grupie i podjęcia działań wspólnych

    • zastosowania technik aktywizujących (zajęcia warsztatowe)

    • edukacji “na przykładzie” (wyjazdy szkoleniowe krajowe i zagraniczne)

  2. budowa strategii działania w oparciu o pomysły i potrzeby lokalnego społeczeństwa

  3. organizacja lokalnych grup wsparcia dla realizacji projektu i jego elementów składowych

  4. pozyskiwanie wolontariuszy do prac edukacyjnych i działań na rzecz rozwoju lokalnego

  5. przeprowadzenie kategoryzacji wiejskiej bazy noclegowej

  6. poprawa estetyki zagród, obiektów użyteczności publicznej, całych wsi

  7. dobre oznakowanie turystyczne wsi, obiektów wiejskiej bazy noclegowej, zabytków, szlaków turystycznych, ścieżek rowerowych itp.

  8. organizacja informacji turystycznej

  9. pomoc władz lokalnych i władz wyższego szczebla w zakresie budowy infrastruktury wiejskiej (drogi, oczyszczalnie, wysypiska, kanalizacja, parkingi)

  10. zakładanie stowarzyszeń agroturystycznych i ich jednostek terenowych podjęcie działań wspólnych przez rolników i innych mieszkańców wsi celem przygotowania oferty turystycznej

  11. budowa obiektów sportowych, placów zabaw dla dzieci, ścieżek dydaktycznych itp.

  12. zwiększenie ilości gospodarstw produkujących metodami ekologicznymi i świadczących usługi turystyczne

  13. rozwój turystyki aktywnej (jazda konna, ścieżki rowerowe, sporty wodne, szkoły przetrwania)

  14. rozwój miejscowego rzemiosła poprzez promocję własnych  produktów (wystawy, giełdy, jarmarki, uroczystości okazjonalne) oraz umieszczenie w ofercie turystycznej

  15. promocyjna akcja w mediach dotycząca walorów wypoczynku na wsi oraz korzyści z odżywiania się żywnością produkowaną metodami ekologicznymi

  16. sprawna komunikacja lokalna

  17. promocja postawy: “Mała Ojczyzna - moje miejsce życia i pracy z wyboru”.

 

Opracowała:
mgr inż. Alicja Marczak


<< Memoriał Karpacki Rozdział I ] [ Rozdział II ] [ Rozdział III ] [ Rozdział IV ] [ Rozdział V ] [ Rozdział VI ] [ Rozdział VII ]
 

Strona Główna ] [ Aktualności ] [ EWT ] [ Partnerstwo w projektach ] [ Strategia ] [ Publikacje ] [ Geografia ] [ Informacje Ogólne ] [ Gospodarka ] [ Konferencje ] [ Organizacja ] [ Przedsięwzięcia ] [ Turystyka ] [ STREFA SCHENGEN ] [ Uczestnicy ] [ Kontakt ] [ Linki ]

© Wszelkie prawa zastrzeżone Webmaster: