Archiwalna strona !!! Przejdź na aktualną (kliknij tutaj)
Euroregion Tatry - Memoriał Karpacki - Rozdział V
Euroregion Tatry / Konferencje / Memoriał Karpacki / Rozdział V
 
Centrum Informacji Europejskiej

Niniejsza strona została opracowana i udostępniona dzięki finansowemu wsparciu Unii Europejskiej

 

 

Euroregion TATRY

Memoriał Karpacki - Rozdział V

Zintegrowany system rozwoju Karpat

WPROWADZENIE

 

W niniejszym opracowaniu za teren Karpat polskich uznaje się obszary leżące na wysokości przekraczającej 300 m.n.p.m. oraz te tereny przylegające, które mają znaczący wpływ na gospodarowanie w Karpatach

 

Ujęcie geograficzne

 

Łańcuch górski Karpat rozciąga się na długości 1300 km. Do Polski należą jedynie północne pasma Karpat Zachodnich i skrawek Wschodnich (Bieszczady) o powierzchni ponad 17 000 km2. Łącznie jest to blisko 6% powierzchni kraju, którą zamieszkuje ok. 2.4 mln ludzi, co stanowi 6,3% ogółu populacji. Karpaty w Polsce to tereny w ponad 70% pokryte lasem, tworząc obszary o wyjątkowych walorach środowiska przyrodniczego. Dominują tereny nie zagospodarowane, o nienaruszonej przez człowieka przyrodzie. Znajduje się tutaj 6 parków narodowych, 13 parków krajobrazowych, 3 rezerwatów biosfery i około 100 rezerwatów przyrody. Karpaty, to również rezerwuar wody dla dużej części Polski. Zasoby mineralne w polskich Karpatach pozyskiwane metodami przemysłowymi to głównie kamień budowlane i wody mineralne. Ropy naftowej i gazu, niegdyś obficie wydobywane w okolicach Krasna, Jasła, Gorlic są na wyczerpaniu. Nowe roponośne pokłady mogą znajdować się na znacznych głębokościach.

 

Ujęcie administracyjne

 

Polska część Karpat leży w obrębie 3 województw - Podkarpackie, Małopolskie, Śląskie.

Obejmuje18 powiatów ziemskich (przemyski, brzozowski, strzyżowski, jasielski, krośnieński, sanocki, bieszczadzki, gorlicki, nowosądecki, limanowski, myślenicki, wadowicki, nowotarski, tatrzański, suski, bielski, żywiecki, cieszyński i 4 powiaty grodzkie m. Przemyśl, m. Krosno, m. Nowy Sącz, m. Bielsko Biała.

 

Gospodarowanie w Karpatach - stan wyjściowy

 

 Specyficzne cechy mające wpływ na gospodarowanie:

  •   Niski stopień zaludnienia,

  •   Niewielki stopień zurbanizowania,

  •   Mała koncentracja przemysłu,

  •   Rozdrobnione rolnictwo o niskiej dochodowości,

  •   Wysokie bezrobocie,

  •   Wysoki stopień dekapitalizacji

 

Rolnictwo stanowi główne źródło dochodu w dużej części Karpat. Dominują uprawy zbóż, ziemniaków i buraków cukrowych oraz hodowla bydła, trzody chlewnej i owiec. Pracuje w nim ok. 45% ogółu zatrudnionych (średnia ogólnopolska 27%), w przemyśle 20%. Gałęzie produkcyjne i usługowe opierają się głównie o przemysł rolno-spożywczy, lekki, meblarski, również chemiczny i samochodowy, transport, składowanie, obsługa nieruchomości. Długą tradycję ma rzemiosło. Niska rentowność rolnictwa wymuszała od wieków poszukiwanie dodatkowych źródeł dochodu. Zakłady produkcyjne, rolnictwo i jego obsługa wykazuje energochłonność, niską efektywność produkcji, niską wydajność pracy. Dla terenów górskich szczególnie ważny jest problem oddziaływania przestarzałych technologii na środowisko, zwłaszcza problem odpadów poprodukcyjnych (np. garbarnie).

Tereny wiejskie, to ogromny potencjalny rynek pracy 4 100 000 ludzi w wieku produkcyjnym. Większość z nich pracuje dorywczo, średnio wykorzystując na pracę zarobkową do 6 godz. dziennie. Czyli 25 % czasu pracy zostaje niewykorzystane. Oczekiwania dotyczące np. godzin pracy, zarobków pracowników firm z terenów wiejskich są niższe niż w mieście. Osoby te są gorzej wykształcone, a aspiracje ludności wiejskiej zderzają się z barierą edukacyjną.

Znaczący wpływ na zróżnicowanie dochodów w gospodarstwach domowych mają dochody z leśnictwa i turystyki z uwzględnieniem lecznictwa uzdrowiskowego. Istotnymi dochodami gospodarstwa wiejskiego poza pracą są emerytury i renty - dochody niezarobkowe, jest to 30% wpływów.

Zaledwie 3,2% dochodów pochodzi z pozarolniczej działalności gospodarczej.

 

Polskie obszary wiejskie charakteryzuje:

  Niedoinwestowanie,

  Słaba infrastruktura,

47% gospodarstw korzysta z wodociągów sieciowych,

21% pobiera wodę ze studni,

2,4% korzysta z odprowadzania ścieków do sieci kanalizacyjnej (dane z 96 rok -„Pakt dla rolnictwa” gdzie podano średnią dla wsi, a na terenach górskich są jeszcze gorsze wskaźniki. Z danych z 2000r. Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Rzeszowie np. można się dowiedzieć , że nawet niektóre miasta nie oczyszczają swoich ścieków (przykładowo Lesko, Narol), lub oczyszczają je tylko mechanicznie (np. Grybów, Maków Podhalański, Biecz, Rabka)

15% gospodarstw domowych korzysta z sieci gazowniczej,

22% z telefonii,

  zły stan dróg oraz trudna do kontrolowania masowa motoryzacja oparta na najtańszych modelach samochodów.

  Obserwuje się katastrofalny niedorozwój infrastruktury społecznej na wsi. Zlikwidowano wiele placówek kulturalnych, oświatowych (szkoły, przedszkola), ochrony zdrowia. Trudno też utrzymać  istniejące placówki na obecnym poziomie. Nierzadkie jest poczucie krzywdy pracowników oświatowych w związku z niedoinwestowaniem szkolnictwa.

 

Dodatkowe źródło rozgoryczenia stanowią jednakowe dla wszystkich polskich gmin przepisy dotyczące opodatkowania. Obszar gminy pokryty lasem jest niedochodowy, bowiem podatki za grunt leśny trafiają do skarbu państwa. W niektórych gminach górskich lasy zajmują ponad 80% obszaru gminy. Obowiązki gminy w zakresie utrzymania obiektów komunalnych i organizacji życia mieszkańców są takie same przy niejednokrotnie niewielkim budżecie.

 

Przeszkody rozwoju przedsiębiorczości:

  Mało drożne kanały dystrybucji surowców,

  Brak nowoczesnego systemu informacji rynkowej,

  Profesjonalnego marketingu,

  Nie istnieje nowoczesna struktura dystrybucji produktów rolnych (rynki hurtowe, giełdy, organizacje producenckie znajdują się w początkowej fazie rozwoju) - przyczyna rozproszenie i rozdrobnienie produkcji, brak struktur producenckich

  Stan infrastruktury stanowi istotną barierę rozwoju przedsiębiorczości i negatywnie wpływa na atrakcyjność  inwestowania na wsi.

 

Dużą nadzieję budzi uprawomocnianie się aktywności społecznej. Powstają stowarzyszenia, kluby wspierające przemiany gospodarczo-społeczne, przygotowujące standardy dla przedsiębiorczości w określonych dziedzinach np. Galicyjskie Gospodarstwa Gościnne i stopniowo pozyskujące sobie miejsce stałego partnera władz samorządowych.

 

Zagrożenia i przewidywane kierunki zmian

Podstawowym czynnikiem utrudniającym rozwój przedsiębiorczości jest niski poziom wykształcenia jej mieszkańców oraz niska świadomość zasad rozwoju zrównoważonego, pożądanych kierunków rozwoju i sposobów ich realizacji. Niecałe 2,5% ludności wiejskiej ma wykształcenie wyższe, dla porównania w mieście 10%. 15% mieszkańców wsi ma wykształcenie średnie, miasto 34%. Duża cześć ludności wiejskiej zakończyła edukację na poziomie podstawowym - 44%, w mieście 27%. Osoby nie mające ukończonej szkoły podstawowej na wsi to11%, w mieście4%.

Przy niskim poziomie wykształcenia i niskim stanie dochodów dominuje model silnie konsumpcyjny. Model ten lansowany przez media, głównie poprzez system reklam często propagujących produkty negatywnie oddziaływujące na środowisko na tle przyrody. Nie dostrzeganie tego związku pogłębia dodatkowo brak wiedzy z zakresu ekorozwoju.

Niska świadomość sprawia, że udział ludności miejscowej w decydowaniu o kierunkach rozwoju i gospodarowaniu jest niewielki. Takie dziedziny jak gospodarka leśna, gospodarowanie energią, upowszechnianie zrównoważonych wzorów produkcji i konsumpcji będą wymagać większego udziału społecznego.

 

Rozwój przedsiębiorczości w terenach wiejskich jest bardzo niski (3.2% dochodów). Nawet po uwzględnieniu dochodów tzw. szarej strefy jest to udział niewielki. Przeprowadzone analizy wskazują, że cechy ludności wiejskiej nie sprzyjają mobilności zawodowej i przyjmowaniu postaw przedsiębiorczych (ludność miejska wykazuje częściej takie postawy). Skalę problemu łatwo można uświadomić. Ludność wiejska gospodaruje na 93% powierzchni kraju i stanowi 38% ludności Polski. W gminach miejskich i wiejskich działa 1/3 przedsiębiorstw. Dane dotyczące rozkładu wykształcenia i oczekiwań pracodawców wskazują, że brakuje kadry, która mogłaby kształcić pracowników i stymulować rozwój. Potrzeba podniesienia standardu życia na wsi wymaga dużego zaplecza ludzkiego - kadry pracującej na wsi.

Na dokładniejszą analizę czeka charakterystyczna dla terenów górskich aktywność rzemieślnicza. Niespotykana na taką skalę w innych rejonach wiejskich aktywność zawodowa w sferze pozarolniczej wskazuje na wykształcone od pokoleń mechanizmy wytwarzania i dystrybucji dóbr materialnych. Mechanizm ten powinien zostać podtrzymany i wykorzystany jako kluczowy czynnik ułatwiający transformację struktury zatrudnienia na terenach wiejskich.

Obecnie nie ma korzystnych mechanizmów preferencji finansowych i organizacyjnych zachęcających do napływu młodych wykształconych ludzi na wieś. Istnieje konieczność stworzenia takich udogodnień osadniczych w ramach np. regionalnego programu. Program nie może ograniczać się jedynie do pomocy finansowej, ale będzie uwzględniać szerszy program rozwoju zawodowego i osobistego. Przygotowanie i wdrożenie Programu Osadniczego dla Terenów Wiejskich może być przełomowe dla negocjacji z Unią Europejską. UE jest zainteresowana powstrzymaniem napływu bezrobotnych Polaków na ich rynek pracy.

 

W założeniach polityki ekologicznej państwa (dokument z 17.11.99) „Nowa polityka ekologiczna Państwa - założenia” zaakceptowanym przez Radę Ministrów, zakłada się zmniejszenie tempa przyrostu obszarów wyłączonych z rolniczego i leśnego użytkowania przy jednoczesnym zwiększeniu społeczno-ekonomicznej gospodarki. W związku z tym preferowane będą np. takie rozwiązania, które pozwolą na ponowne zagospodarowanie leżących odłogiem hal i pastwisk czy podjęcie propozycji FSC - społecznej gospodarki lasem.

 

Rekomendacje działań

Kluczem do rozwoju Polski jest wykorzystanie potencjału wsi. Wejście do Unii zależy od przygotowania terenów wiejskich - dokonania daleko idących zmian, a Karpaty to w większości tereny wiejskie. Powstaje pytanie jak pogodzić konieczne zmiany z zasadami zrównoważonego rozwoju z tradycją, kulturą. Na terenach górskich spotyka się przynajmniej kilka odmiennych kulturowo grup: Łemkowie, Bojkowie, Ukraińcy, Słowacy, Cyganie.  Znaczące obszary polskich Karpaty po II Wojnie Światowej zostały zasiedlone ludnością napływową. Spora grupa ludzi, często tych najaktywniejszych opuściła góry udając się do miast w poszukiwaniu chleba. Trzeba wypracować mechanizmy łączące nowoczesność z tradycją wspólnie z kultywującymi ją ludźmi, w innym wypadku ludzie Ci nie będą się utożsamiać z wprowadzanymi zmianami.

W związku z planowanymi programami pomocowymi wieś będzie ogromnym terenem budowy (inwestycje infrastrukturalne - oczyszczalnie itp.). Wraz ze zmianą infrastruktury powinna iść zmiana świadomości. Dlatego bardzo ważną rzeczą jest edukacja przygotowująca wizje przyszłości i kompetencje potrzebne do ich realizacji. Rozwiązanie może stanowić przygotowanie programów dostosowawczych i osadniczych. Wzorem dla ich stworzenia mogą być działania prowadzone przez NGO, możliwe jest również wykorzystanie doświadczeń korporacji lekarskiej - stażowanie w różnych miejscach pracy i różnych działań w celu uzyskania ogólnego oglądu przed podjęciem specjalizacji.

Ważne jest wspomożenie polityki kredytowej przedsięwzięć poprzez zakładanie funduszy powierniczych czy  . W tym wypadku swoich doświadczeń również mogą użyczyć NGOS-y.

W programach rządowych oferowana polityka kredytowa dot. przedsiębiorczości na wsi jest mało atrakcyjna. Na tworzenie gospodarstw rolnych oprocentowane kredytu wynosi 3,8% na 15 lat. Kwota kredytu może pokrywać ponad 90 % nakładu na tworzenie miejsc pracy. W działalności pozarolniczej analogicznie 9,6% oprocentowania i pokrywają 60% nakładu.

Problemu nie rozwiążą również programy pomocowe, których głównym celem jest tworzenie modelowych przykładów rozwiązań. Dodatkowo są one tak skonstruowane, że nie uwzględniają terenów górskich i specyfiki gospodarowania na nich. Np. „Sapard” dzieli Polskę na trzy megaregiony w zależności od rozdrobnienia gospodarki, ale w przygotowanych materiałach wskazano np.: na powszechne dobre warunki klimatyczne, co nie ma miejsca w górach. A tereny górskie to 2.8% terenów osadniczych Polski. Dodatkowa pomoc dla terenów górskich nie byłaby czymś przygniatającym.

„Sapard” swój sukces opiera na szerokiej konsultacji z partnerami. Ta dziedzina aktywności społecznej w Polsce jest na etapie początkowym. Np. Ministerstwo Środowiska podaje informację, że w Polsce działa ok. 700 organizacji pozarządowych zajmujących się sprawami ekologii, a MŚ współpracuje z 60 NGO. Rolą organizacji pozarządowych jest opiniowanie o wykorzystaniu środków, doradztwo. Warto przy tym wspomnieć, że jest to jedno z najbardziej aktywnych ministerstw dla współpracy z III sektorem starając się realizować ustawę o dostępie do informacji o ochronie środowiska. Ustawa ta wskazuje na konsultacje społeczne - społeczeństwo ma prawo do uwag i wniosków w postępowaniu, którego przedmiotem jest wydanie decyzji i innych dokumentów wskazanych w ustawie - jako ważny element polityki państwa. Społeczeństwo może być reprezentowane zarówno przez organizacje społeczne, jak i osoby fizyczne.

Przyjęcie przez państwo polityki rozwoju zrównoważonego jest szansą dla terenów górskich. Oznacza bowiem wycofywanie dotacji do przedsięwzięć o negatywnym oddziaływaniu na środowisko, a dofinansowywanie tych działań, które środowisku sprzyjają, np. w przypadku energii wycofywanie dotacji do energii opartej na wydobyciu węgla kamiennego a dofinansowaniu wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Daje to możliwości rozwoju dla terenów cennych przyrodniczo, które mogą zyskać wsparcie dla swoich działań o ile stworzą rozwiązania służące zrównoważonemu gospodarowaniu.

W gospodarowaniu na terenach górskich trzeba się oprzeć na rządowych programach, ale podejść do nich krytycznie. Uwzględniając specyfikę regionu można dostosować zarówno politykę pomocową jak i bieżącą do specyfiki regionu.

Podstawą działania musi być edukacja. Jako organizacja biorąca aktywny udział w pracach Memoriału Fundacja Partnerstwo dla Środowiska może zaproponować umiejętność prowadzenia konsultacji, upowszechnianie informacji o programach unijnych, tworzenie lub wskazywanie przykładów dobrych rozwiązań w Karpatach. Konsultanci FPŚ mogą prowadzić działania prowadzące do tworzenia dobrych strategii potrzebnych do zdobywania środków na rozwiązanie konkretnych problemów.

Konieczne wydaje się promowanie modelowych rozwiązań dotyczących przedsiębiorczości. Postuluje się powołanie Kapituły Przedsiębiorczości w Karpatach, której celem będzie nadawanie znaku jakości dla przedsiębiorstw spełniających kryteria dotyczące zrównoważonego rozwoju. Zadaniem Kapituły będzie stworzenie na potrzeby przedsiębiorstw pracujących nad rozwiązaniami modernizacyjnymi niezbędnych mechanizmów restrukturyzacji. 


<< Memoriał Karpacki Rozdział I ] [ Rozdział II ] [ Rozdział III ] [ Rozdział IV ] [ Rozdział V ] [ Rozdział VI ] [ Rozdział VII ]
 

Strona Główna ] [ Aktualności ] [ EWT ] [ Partnerstwo w projektach ] [ Strategia ] [ Publikacje ] [ Geografia ] [ Informacje Ogólne ] [ Gospodarka ] [ Konferencje ] [ Organizacja ] [ Przedsięwzięcia ] [ Turystyka ] [ STREFA SCHENGEN ] [ Uczestnicy ] [ Kontakt ] [ Linki ]

© Wszelkie prawa zastrzeżone Webmaster: