WSPÓŁPRACA TRANSGRANICZNA
Definicja
Za
współpracę transgraniczną wg Konwencji Madryckiej uważa się każde wspólnie
podjęte działanie mające na celu umocnienie i dalszy rozwój sąsiedzkich
kontaktów między wspólnotami i władzami terytorialnymi dwóch lub większej
liczby Umawiających się Stron, jak również zawarcie porozumień i przyjęcie
uzgodnień koniecznych do realizacji takich zamierzeń. Współpraca
transgraniczna ograniczona jest ramami właściwości wspólnot i władz
terytorialnych, w sposób określony przez prawo wewnętrzne.
Wprowadzenie
“Granice są >>bliznami historii<<. Współpraca
transgraniczna pomaga w łagodzeniu niekorzystnych skutków istnienia owych
granic, a także w przezwyciężaniu skutków położenia terenów
przygranicznych na narodowych obrzeżach państw oraz służy poprawie warunków
życiowych osiadłej tam ludności. Współpraca ta obejmować powinna wszystkie
dziedziny życia kulturalnego, społecznego i gospodarczego, a także rozwoju
związanej z nimi infrastruktury (...) Współpraca instytucji publiczno -
prawnych poniżej szczebla ogólnopaństwowego oraz pomiędzy różnymi grupami
ludności prowadzona ponad wytyczonymi granicami państw wspiera pokój, wolność,
bezpieczeństwo i przestrzeganie praw człowieka oraz ochronę mniejszości
etnicznych i narodowych. Regiony graniczne i transgraniczne stają się
tym samym częściami składowymi i pomostami w procesie jednoczenia się
Europy, służąc współżyciu europejskich społeczeństw i grup mniejszościowych”
– czytamy w Europejskiej Karcie Regionów Granicznych i Transgranicznych
Rady Europy.
Karpaty łączą 6 państw Europy Środkowo-Wschodniej: Polskę, Słowację,
Republikę Czeską, Węgry, Ukrainę i Rumunię. Pomimo dużej różnorodności
narodowej, etnicznej, religijnej, gospodarczej czy społecznej mieszkańców
tych krajów. Wszystkich ich łączy wspólna tradycja kulturowa wywodząca
się z okresu wołoskich wędrówek, a Karpaty są regionem,
który wykazuje dużą wewnętrzną spójność kulturową.
Dlatego dobrobyt i rozwój terenów karpackich powinien odbywać się w oparciu
o spójne elementy, które świadczą o odrębności i unikalności Karpat w
Europie i na świecie. Kraje dzielące wspólne dziedzictwo historyczne, kulturowe,
przyrodnicze i ekonomiczne powinny traktować poszczególne regiony karpackie
jako jedną całość pobudzając współpracę obszarów podzielonych
sztucznymi granicami państwowymi i wykorzystując tą współpracę jako
atut i szansę dla budowania podstaw zrównoważonego rozwoju a jednocześnie
zachowania karpackiego “kapitału” przyrodniczo-kulturowego dla
przyszłych pokoleń
1. Współpraca transgraniczna w Karpatach – stan wyjściowy.
Podstawy
(ramy) prawne współpracy transgranicznej:
Na poziomie europejskim:
-
Europejska Konwencja Ramowa o współpracy przygranicznej między wspólnotami
i władzami terytorialnymi (Konwencja Madrycka Rady Europy z 21 maja 1980
r. wraz z Dodatkowym Protokołem o transgranicznej współpracy pomiędzy społecznościami
władzami terytorialnymi z 1995 r.)
-
Europejska Karta Regionów Granicznych i Transgranicznych z 1981 r.
-
Europejska Karta Samorządu Terytorialnego z 15 października 1985 r.
-
Europejska Karta Samorządu Regionalnego z 1997 r.
Na
poziomie krajowym – ramy
prawne tworzą stosowne Umowy o wspólnych granicach państwowych oraz o przejściach
granicznych, przekraczaniu granicy na szlakach turystycznych
przecinających granicę państwową i zasadach przekraczania granicy, i inne
szczegółowe umowy międzyrządowe w zakresie np. małego ruchu
turystycznego, przygranicznej wymiany handlowej, współpracy w dziedzinie
ochrony środowiska, gospodarce wodnej na wodach granicznych itp.
2. Istniejące formy współpracy
transgranicznej w Karpatach:
-
ü Euroregion
– Zinstytucjonalizowana forma współpracy transgranicznej pomiędzy
przedstawicielami władz regionalnych i lokalnych. W krajach UE odegrały ważną
rolę w zacieśnianiu kontaktów pomiędzy krajami członkowskimi, są też
podstawą starania się o fundusze pomocowe UE np. w ramach Programu PHARE
Cross-Border Cooperation. W Karpatach utworzono 4 Euroregiony:
“Tatry”, “Śląsk Cieszyński”, “Karpacki” i
“Beskidy” .
-
ü Porozumienia
o współpracy – Umowy między wspólnotami i władzami terytorialnymi
dwu lub większej liczny stron mające na celu umocnienie i rozwój sąsiedzkich
kontaktów, np. :
-
·
projekt porozumienia władz lokalnych, regionalnych i wojewódzkich
z polskich Karpat na rzecz utworzenia obszaru funkcjonalnego “Zielone
Karpaty” (docelowo poszerzonego o inne wszystkie karpackie) w celu
tworzenia szerokich możliwości zrównoważonego rozwoju regionu .
-
·
umowa współpracy dotycząca dziedzictwa kulturowego obszaru
Babiej Góry, ochrony środowiska, oświaty, sportu, turystyki i rekreacji
zawarta pomiędzy Stowarzyszeniem Gmin Babiogórskich a Słowackim
Stowarzyszeniem Gmin “Babia Hora” .
-
·
umowy o współpracy
województwa podkarpackiego z obwodem lwowskim i wołyńskim na
Ukrainie oraz krajem preszowskim na Słowacji.
-
·
liczne porozumienia miast partnerskich np.
Przemyśl-Lwów, Ustrzyki Dolne-Stary Sambor, Nowy Sącz -
Stryj etc.
-
ü Programy
/ projekty transgraniczne – inicjatywy organizacji i instytucji, grup
społecznych związane z realizacją wspólnie zaplanowanego działania
“ponad granicami”. Realizacja projektu może być poprzedzona
zawarciem porozumienia o współpracy przy wdrażaniu projektu, np.:
-
·
program karpacki na rzecz ochrony bioróżnorodności Karpat
zainicjowany przez Światowy Fundusz na Rzecz Ochrony Przyrody WWF i realizowany
wspólnie z proekologicznymi organizacjami i instytucjami we wszystkich 6
krajach karpackich
-
·
inicjatywa gmin Szczawnicy i Leśnicy
na rzecz utworzenia szlaku turystycznego dla ruchu rowerowego i pieszego
w Pieninach polskich i słowackich.
-
·
programy tworzenia szlaków dziedzictwa przyrodniczo-kulturowego
przecinających obszary kilku państw, np. polsko-słowacko węgierski Program
Szlak Bursztynowy albo projekt utworzenia szlaku karpackiego biegnącego główną
granią karpacką dla turystyki pieszej i konnej.
-
ü Transgraniczne
rezerwaty biosfery UNESCO – obszary uznane za tereny światowego
dziedzictwa przyrodniczego przez Program Człowiek i Środowisko MAB opracowany
przez UNESCO w 1971 r. W założeniu w rezerwacie biosfery powinno się
wypracować taki sposób zarządzania środowiskiem, jaki zapewni zarówno
zaspokajanie potrzeb żyjących na ich terenie ludzi jak i ochronę
dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. W praktyce większość rezerwatów
biosfery funkcjonuje jedynie na papierze i nie wykorzystuje międzynarodowej
marki. Istnienie rezerwatów biosfery po obu stronach granicy niesie wiele
dodatkowych możliwości dla współpracy w dziedzinie ochrony przyrody i
promocji zrównoważonego rozwoju. W Karpatach utworzono 2 transgraniczne
rezerwaty biosfery (“Tatry”, “Karpaty Wschodnie”) oraz
dwa przylegające do granic państw, ale nie mające swoich odpowiedników po
drugiej stronie granicy (“Babia Góra” i “Karpacki”
na Ukrainie).
3. Charakterystyka
terenów przygranicznych w Karpatach
-
Dzielą wspólne dziedzictwo historyczne, kulturowe i przyrodnicze
unikalne w skali Europy. Zbliżone warunki geograficzne i przyrodnicze
determinują wybór podobnego kierunku i form rozwoju społeczno-ekonomicznego i
są podstawą współpracy transgranicznej;
-
Granice państw karpackich rozdzielają wspólne historyczne krainy
kulturowe takie jak: Orawa, Spisz, Maramuresz, Bukowina, etc.
-
Regiony przygraniczne w Karpatach odczuwają psychologiczno-społeczne
skutki polityczne minionego systemu komunistycznego, kiedy to obszary
przygraniczne poddane były specjalnej kontroli, uszczelnianiom i stanowiły
“ściany” mocno utrwalone w świadomości i życiu ludzi je
zamieszkujących;
-
Zbliżona sytuacja społeczno-ekonomiczna odnosi się do niższego
poziomu ekonomicznego, wyższego bezrobocia i zaniedbań infrastrukturalnych w porównaniu
z regionami położonymi dalej od granic państwowych;
-
Ukształtowanie terenu wpływa na trudne warunki życia ludzi i ogranicza
możliwości gospodarowania. Granice państw karpackich biegną zwykle wzdłuż
głównych grani pasm górskich, co może dodatkowo utrudniać współpracę,
szczególnie w zakresie rozwoju gospodarczego;
-
Współpraca transgraniczna w Karpatach ma już swoją ponad dziesięcioletnią
historię w nowej rzeczywistości systemowej (wspólne projekty i doświadczenia,
liczne porozumienia transgraniczne, Euroregiony etc.);
-
Karpackie tereny przygraniczne pełnią rolę pomostów w procesie
integracji europejskiej;
-
Południowa granica Polski w Karpatach jest zewnętrzną granicą NATO i
przyszłą zewnętrzna granicą UE;
-
Granica pomiędzy Słowacją i Polską jest wewnętrzną granicą państw
Grupy Wyszechradzkiej oraz wewnętrzną granicą utworzonej przez Grupę Strefy
Wolnego Handlu CEFTA;
4.
Aktualne
możliwości i zagrożenia oraz przewidywane kierunki zmian
Możliwości:
-
ü
partnerstwo transgraniczne postrzegane jest jako strategiczne w złożonych
procesach integracji europejskiej i euroatlantyckiej, regiony te pełnią tu rolę
“pomostów”;
-
ü
Lokalizacja terenów przygranicznych wiąże się z tzw.
“rentą położenia”, czyli priorytetowym traktowaniem regionów
przygranicznych w Europie i funduszami celowymi przeznaczonymi na współpracę
i rozwój terenów przygranicznych, infrastrukturę etc.,
-
ü
w
Europie Zachodniej współpraca transgraniczna ma długie tradycje i zaowocowała
licznymi pozytywnymi przykładami, które stanowić mogą bazę wyjściową
(wiedza i doświadczenie) dla terenów karpackich;
-
ü
zauważa się coraz większe zainteresowanie Karpatami jako
regionem o wysokiej różnorodności przyrodniczej i kulturowej ze strony różnych
instytucji i organizacji, głównie proekologicznych, takich jak np. Światowy
Fundusz na Rzecz Ochrony Przyrody WWF;
-
ü
zauważa się tendencję do ożywiania współpracy przygranicznej
i likwidacji istniejących jeszcze do niedawna “ścian”w związku z
przemianami politycznymi w krajach Europy Środkowo-Wschodniej;
-
ü
Współpraca w Karpatach jest szansą na integrację krajów
Europy Środkowo-Wschodniej, co jest istotne nie tylko z punktu widzenia
ekonomicznego, ale też społecznego i ekologicznego, okazją do zachowania
wspólnego dziedzictwa przyrody i kultury;
-
ü
Współpraca gospodarcza regionów oparta o Strefę Wolnego Handlu
CEFTA przyczynia się do powstawania nowych miejsc pracy w sektorach wytwarzających
towary i usługi na potrzeby eksportu. Współpraca w zakresie przepływu
wiedzy i informacji zwiększa poziom innowacyjności gospodarki i podnosi
konkurencyjność firm zlokalizowanych w regionach transgranicznych;
-
ü
Współpraca transgraniczna postrzegana jest też jako szansa na
rozwój powiązań komunikacyjnych uwzględniających projektowany przebieg
transeuropejskich korytarzy transportowych (autostrada A4 i planowana Via
Baltica);
-
ü
Korzystne
dla współpracy transgranicznej zmiany administracyjne w Polsce - nowe
województwa są większe obszarowo, z silniejszym potencjałem ekonomicznym,
kulturowym, społecznym i zdolniejsze do prowadzenia polityki regionalnej i
kontaktów o charakterze transgranicznym. Zwiększyły się również
kompetencje i możliwość działania na szczeblu lokalnym i regionalnym w
gminach i powiatach;
-
ü
Istniejące już w Karpatach euroregiony i szereg projektów i
inwestycji przygotowanych wspólnie do realizacji stwarzają dużą szansę na ożywianie
współpracy i realizację długofalowych działań;
Zagrożenia:
-
ü jeśli porozumienia transgraniczne, Euroregiony i inne obszary
funkcjonalne, tworzone jedynie z pobudek ekonomicznych (szansa na otrzymanie
środków pomocowych z UE) mogą pozostać deklaracją “na papierze”
albo stanowić podstawę tylko dla doraźnej, powierzchownej współpracy;
-
ü
w pewnym sensie kraje UE dyktują warunki i narzucają formy działania
dla regionów transgranicznych w Europie Środkowej i Wschodniej, co może
przyczynić się do zaniku pewnej tożsamości tych regionów, zahamowania
istotnych dla danego terenu inicjatyw oddolnych czy zaniedbania
rzeczywistych potrzeb lokalnych;
-
ü
obserwuje się chaos i brak szerokiej koordynacji współpracy
transgranicznej – istnieje wiele
różnych porozumień, umów o współpracy transgranicznej, programów
koordynowanych przez różne organizacje/ instytucje, realizowanych na różnych
szczeblach administracyjnych i często nakładających się na siebie
czy wręcz ze sobą konkurujących (np. podobne w skali i tematyce, a
bardzo ważne inicjatywy jak: “Zielone Karpaty”, Euroregion Karpaty,
Memoriał Karpacki, Program karpacki WWF etc.);
-
ü
różny jest stopień zaawansowania krajów karpackich w kontekście
wchodzenia do struktur europejskich – co powoduje różnice w ustawodawstwie,
podziale administracyjnym, antagonizmy społeczne oraz narastanie asymetrii w
zakresie rozwoju gospodarczego w krajach Europy Środkowo-Wschodniej;
-
ü
w wielu regionach przygranicznych w Karpatach brakuje powiązań
komunikacyjnych (zarówno kolejowych jak i drogowych) ograniczających kontakty
ludzi, transfer towarów i środków oraz rozwój różnych dziedzin gospodarki
np. turystyki. Jednocześnie planowane transeuropejskie korytarze transportowe
przecinające granice karpackie mogą nie odpowiadać rzeczywistym potrzebom,
warunkom i możliwościom rozwoju lokalnego tych terenów.
Reasumując,
obserwujemy znaczne ożywienie współpracy transgranicznej w Europie
Środkowej i Wschodniej, a zatem i w krajach karpackich. Głównym motywem współpracy
są pobudki polityczne i gospodarcze (integracja europejska, kraje Grupy
Wyszechradzkiej etc.).
Zauważa się
również znaczny wzrost liczby i różnorodności tematyki współpracy
transgranicznej oraz zainteresowanych nią instytucji i organizacji reprezentujących
bardzo odmienne środowiska społeczne. Poza samorządami lokalnymi czy związkami
gmin, współpracą transgraniczną coraz żywiej zainteresowane są instytucje
i organizacje kulturalne i ekologiczne, administracje terenów prawnie
chronionych, szkoły, placówki oświatowe, kościół, ośrodki informacji i
promocji turystycznej, środowiska lokalnych przedsiębiorców i wiele innych.
Klimat dla współpracy transgranicznej w Karpatach można określić jako
bardzo sprzyjający.
Ważne jest,
aby grupy współpracujące były świadome celów i szerokich korzyści, które
niesie taka współpraca (wynikających nie tylko z tworzenia szans na pozyskanie
funduszy pomocowych!) oraz by aktywnie wspierały wszystkie oddolne inicjatywy,
mniejsze i większe, które składają się na trwałe i długofalowe programy
rozwoju zrównoważonego “ponad granicami”.
5. Rekomendacje
działań
Korzyści
wynikające ze współpracy transgranicznej są wielodyscyplinarne, można je
najogólniej podzielić na trzy grupy:
- Korzyści
ekonomiczne. Rozwój terenów przygranicznych jest szansą na wyrównywanie
różnic ekonomicznych regionów podzielonych granicą państwową. Współpraca
w Karpatach powinna umożliwiać swobodny przepływ ludzi, pomysłów, dóbr
i usług. Współpraca transgraniczna jest podstawą długofalowego i
kompleksowego rozwoju zrównoważonego;
- Korzyści społeczno-kulturowe.
Współpraca transgraniczna aktywizuje różne grupy społeczności
lokalnych, daje też możliwość działania dla marginalizowanych
grup społecznych oraz mniejszości narodowych i etnicznych.
Wpiera tolerancję społeczno-kulturową, przyczynia się do wzmocnienia
tożsamości kulturowej, zwiększa jakość życia mieszkańców Karpat.
- Korzyści środowiskowe.
Współpraca transgraniczna jest kluczowa dla zachowania i ochrony środowiska
przyrodniczego Karpat. Naturalne ekosystemy nie są podatne na istnienie
granic, a ich prawidłowa ochrona oraz odpowiednie gospodarowanie człowieka
w ich granicach nie jest możliwe bez traktowania tych “eko-regionów”
jako spójnych obszarów przyrodniczych.
Lista rekomendacji:
-
W Karpatach potrzebna jest koordynacja dotychczas realizowanych działań,
porozumień, planowanych programów i projektów. Taka koordynacja miałaby na
celu zbieranie i wymianę informacji, inicjowanie spotkań, wydarzeń,
konferencji, promowanie działań karpackich na arenie międzynarodowej oraz skuteczne
wykorzystywanie i podtrzymywanie zainteresowania
Karpatami różnych środowisk międzynarodowych (instytucji i programów
unijnych, organizacji zajmujących się ochroną przyrody, takich jak Międzynarodowa
Unia Ochrony Przyrody IUCN czy Światowy Fundusz na Rzecz Przyrody WWF).
Powinna się ona odbywać się na szczeblach rządowych krajów karpackich oraz
wojewódzkich. W Polsce władze województw karpackiego i małopolskiego powinny
monitorować wszelkie inicjatywy transgraniczne i przyczyniać się do wymiany
informacji w tym zakresie.
-
Pierwszym krokiem zmierzającym do uporządkowania i skoordynowania
działań może być dokonanie
przeglądu zrealizowanych w Karpatach projektów i podpisanych porozumień
transgranicznych oraz stworzenie katalogu inicjatyw transgranicznych z listą
kontaktową, który będzie na bieżąco aktualizowany. Baza danych powinna
być ogólnodostępna dla wszystkich zainteresowanych, a najlepszym nośnikiem
wymiany informacji wydaje się internet (stronami bezpośrednio zainteresowanymi
koordynacją tworzenia takiego katalogu mogą być: Euroregion Karpacki,
inicjatywa “Zielone Karpaty” czy też samo Ministerstwo Spraw
Zagranicznych).
-
Dobrą okazją do wypromowania tematu współpracy w rozwoju terenów
karpackich ponad granicami może być pierwszy “szczyt karpacki” -
spotkanie przedstawicieli rządów krajów karpackich planowane na maj 2001 w
Rumunii. Spotkanie będzie miało znaczenie dla rozpowszechnienia problematyki
karpackiej zarówno w poszczególnych krajach jak i na szczeblu międzynarodowym
i warto je wykorzystać dla promocji karpackich działań transgranicznych.
-
Na podstawie istniejących układów, porozumień transgranicznych
należy dążyć do stworzenia modelowych, obejmujących różną tematykę
przykładów współpracy w Karpatach oraz do ich wypromowania na arenie międzynarodowej.
-
Zaangażowanie samorządów lokalnych jest kluczowe dla tworzenia i wdrażania
współpracy transgranicznej; porozumienia transgraniczne wzmacniają rolę władz
lokalnych. Samorządy powinny jednak w ślad za deklaracjami współpracy
podejmować konkretne działania, dla których wsparcie i źródło pomysłów
mogą stanowić lokalne organizacje pozarządowe.
-
Należy dać szansę i możliwość działania wszystkich lokalnym środowiskom
zainteresowanym współpracą transgraniczną. Władze samorządowe powinny na
bieżąco monitorować powstające w regionie inicjatywy i podejmować wszelkie
możliwe działania wspierające (rekomendacja, pomoc w znalezieniu środków,
dostęp do sprzętu, ekspertów, kontakty etc.). Przykładem może być pomysł
stworzenia inicjatywy partnerskiej pt. “Łączy nas Babia Góra” w
formie deklaracji współpracy, której celem będzie promowanie i
rekomendowanie działań i projektów wszystkich instytucji i organizacji działających
na rzecz Regionu Babiogórskiego.
-
Bardzo ważna jest lokalna i
regionalna promocja działań transgranicznych. Tworzenie sprzyjającego
klimatu poparcia dla współpracy transgraniczej warunkuje osiąganie długofalowych
rezultatów. Bardzo ważne jest również rozpowszechnianie informacji na temat
konkretnych rezultatów umów, porozumień i programów transgranicznych, które
przekonają mieszkańców, że podpisywane przez władze kolejne dokumenty nie są
kolejnymi deklaracjami “na papierze”.
-
Dużą szansą na realizację i promocję transgranicznych działań
w Karpatach oraz przyjaznego dla środowiska rozwoju regionów karpackich są
powołane już rezerwaty biosfery UNESCO. Wydaje się, że swoista marka tych
rezerwatów nie jest dostatecznie wykorzystywana w Karpatach.
-
Rozwój produktu turystycznego w obszarach transgranicznych może być
jednym z ważnych tematów współpracy karpackiej. Współpraca w tym w zakresie
nie tylko wzbogaca i uatrakcyjnia ofertę turystyczną, ale umożliwia też wspólną
jej promocję i obniżenie znacznych nakładów finansowych ponoszonych na
promocję samodzielną. Ponadto łączy różne grupy interesów (samorządy
lokalne, przedsiębiorców czy organizacje kulturalne i ekologiczne). Szczególnie
polecana może być współpraca lokalnych ośrodków informacji turystycznej.
-
Wyjątkowo skuteczne dla zbliżania i otwierania się regionów
transgranicznych jest otwieranie nowych przejść turystycznych dla turystyki
pieszej, rowerowej, narciarskiej, konnej etc. Również tworzenie tras
turystycznych łączących regiony przygraniczne jest dobrym sposobem na
zainicjowanie długofalowej współpracy.
-
Pomysłem na intensyfikowanie współpracy, wymianę informacji i
promocję mogą być wspólne publikacje np. czasopisma wydawane w językach
krajów przygranicznych, foldery, broszury informacyjne czy też mapy, gdzie
region, przez który przebiega granica państwowa znajduje się w centrum mapy.
-
Warto zwrócić uwagę na rolę różnych imprez kulturalnych i
gospodarczych (np. festiwale, jarmarki produktów lokalnych) przeznaczonych dla
wszystkich mieszkańców regionu. Takie spotkania zbliżają mieszkańców po dwóch
stronach granicy, wzmacniają poczucie tożsamości kulturowej i zwiększają świadomość
społeczną co do roli i potrzeby współpracy.
-
Transgraniczne wymiany dzieci i młodzieży pomiędzy szkołami pełnią
przede wszystkim rolę edukacyjną, ale również kulturotwórczą i społeczną,
a z pewnością owocować będą w przyszłości.
-
Warto polecić nawiązywanie partnerskich kontaktów pomiędzy różnymi
regionami przygraniczymi w obrębie Karpat, jak i całej Europy. Takie kontakty
przyczyniają się do wymiany pomysłów i doświadczeń, ułatwiają
“otwieranie się” regionów i lepsze zrozumienie unikalnej tożsamości
kulturowej i przyrodniczej swojej “Małej Ojczyzny”.
Władze i
mieszkańcy terenów przygranicznych powinny być świadome różnorodności i
interdyscyplinarności korzyści oraz możliwości związanych ze współpracą
ponad granicami. Planowanie regionalne i rozwój ekonomiczno-społeczny regionów
przygranicznych w Karpatach muszą być postrzegane w bardzo szerokim kontekście,
nie tylko jako sposób na budowę infrastruktury komunikacyjnej czy otwieranie
regionów na rynki międzynarodowe, ale jako szansa na osiągnięcie trwałego
dobrobytu budowanego w oparciu o lokalne zaangażowanie, tolerancję kulturową,
poczucie własnej tożsamości oraz wiedzę o wzajemnych potrzebach i
priorytetach.
6.
Perspektywa współpracy transgranicznej w ramach Memoriału
Karpackiego z punktu widzenia Ukrainy według Jurija Wasidlowa - Prezydenta Asocjacji “Nasz Dom”.
Rozwój ekologiczny, zachowanie różnorodności biologicznej staje się
w moim karpackim kraju problemem zauważalnym. I to w warunkach, kiedy problemy
przyrody ekonomicznej zdają się być przytłumiającymi. Coraz więcej ukraińskich
działaczy polityki, biznesu, nauki mówiąc o sposobach wyjścia z
kryzysu, zaczyna nawiązywać do idei rozwoju zrównoważonego. Idea rozwoju
gospodarczego, który by nie był wynikiem uszczuplania albo wyczerpania
zasobów przyrodniczych Karpat jest już częstym przedmiotem omówień w
elitach społecznych.
Jednym z
warunków realizacji planów rozwoju ekologicznego, stosownego do regionu
karpackiego, jest współpraca transgraniczna. Takie właśnie wnioski i wynikające
z nich ustalenia wynieśliśmy z majowego (2000) posiedzenia Memoriału
Karpackiego w Rytrze.
Minione miesiące zaowocowały kilkoma ważnymi przedsięwzięciami w
tym kierunku. Nasi przedstawiciele uczestniczyli w dwóch warsztatach na
zaproszenie polskich NGO. Polscy i słowaccy ekolodzy przyjechali do nas na
Konferencję “Wielkie Ssaki Karpat” i warsztat “Rola NGO w
realizacji programów ochrony środowiska w Ukraińskich Karpatach”.
Wymiana
doświadczeń pomiędzy mani potwierdziła, że mamy wspólne problemy, że
zgromadziliśmy w swoich krajach sporą wiedzę. Potrzebujemy konsultacji soich
problemów. Jednym z przykładów jest wymiana doświadczeń odnośnie ochrony
drapieżników w Karpatach. Ten przykład potwierdza, że możemy wykonywać wspólne
transgraniczne projekty.
Więcej
uwagi należy poświęcić rozbudowie współpracy ze Słowacją. Przeszkodą
jest reżim wizowy i mniejsze rozpowszechnienie języka słowackiego. Tym
niemniej takie kontakty już mamy, a językowa bliskość ukraińskiego ze słowackim
umożliwia porozumiewanie się bez tłumaczy. Kontakty z Rumunią są wciąż
nie wypracowane przez nas w odpowiednim stopniu. Trudnością jest bariera językowa.
Trudnością jest też nieobecność Rumunów na dostępnym dla nas forum, w
ekologicznych mediach. A przecież to nasi sąsiedzi! Mamy nadzieję, że działalność
w ramach Memoriału Karpackiego doprowadzi nas do owocnych kontaktów z
ekologicznymi podmiotami w Rumunii.
Nasza współpraca
z rodzimymi instytucjami: z Ministerstwem Ekologii, z Naukowo-Badawczym
instytutem “Girlis”, z Prykarpatskim Uniwersytetem tworzy podstawy różnorodnych
form współpracy transgranicznej. Pozwala nam wykorzystywać potencjał wpływów
tak urzędowych, jak i społecznych.
|